3
(2)

پودر آهک چیست؟

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که پودر آهک چیست؟ و چه کاربرد و مشخصاتی ویژه ای دارد؟ در جواب باید بگوییم که پودر آهک به نوعی یک نمونه پودر سنگ معدنی به حساب می آید که به دو روش کوبش آن و پودر ضایعات کارخانه های آهک یا برش سنگ به دست می آید. پودر اهک یا لایم استون از نظر شیمیایی از فرمول مولکولی کربنات کلسیم CaCO3 برخوردار است. پودر آهک اصولا بنا به کاربرد و نیاز کاربران از دو نوع سنگ آهک دولومیتی و یا پر کلسیم ساخته میشود. همچنین پودر سنگ دولومیتی حاوی مقادیری منیزیم در ترکیب کلی خود است. نکته حائز اهمیت بعدی این است که سنگ اهک یک کانی معدنی دگرگونی است که طی سال های طولانی از تغییرات سنگ های کربنات کلسیم در اثر شرایط محیط هایی مانند آتشفشان یا گرمای مناطق مرطوب گرم به وجود می آید.

پودر آهک چیست؟

مشخصات پودر آهک

پودر سنگ اهک به دلیل فراوانی کربنات کلسیم و سنگ آن در طبیعت و همچنین قیمت ارزان و موارد مصرف گسترده آن به عنوان پر کاربرد ترین نوع پودر سنگ در صنایع گوناگون مصرف میشود. اما اگر بخواهیم اشاره کوتاهی هم به مشخصات پودر آهک و ویژگی های ظاهری آن بکنیم باید بگوییم که این ماده از لحاظ رنگ، دارای رنگی سفید و یک دست است. همچنین باید ذرات آن به گونه ای باشد که دانه های درشت سنگ و ریگ در آن دیده نشود. به گونه ای که این دو عامل به طور مستقیم بر روی کیفیت پودر آهک تاثیر گذار خواهد بود.

مطالعه کنید درباره‌  نام دیگر کلسیم کربنات چیست؟

 تهیه پودر آهک

با تمام آنچه که گفته شد حال شاید در رابطه با فرآیند های انجام شده برای تهیه پودر آهک برایتان سوال پیش آمده باشد که برای تولید آن به صورتی که قابل مصرف در صنایع مختلف به خصوص ساختمان سازی باشد چه فرآیند های ویژه ای باید طی شود؟ باید بگوییم که برای این منظور باید در ابتدا آهک طبیعی به دست آمده از معادن سنگ را در کوره های مخصوص حرارت دهیم. اما آهک چگونه در طبیعت ساخته میشود؟ برای انجام این کار بر روی آهک تشکیل دهنده پوسته کره زمین دو روش وجود دارد. روش اول از طریق انباشته شدن بدن سخت پوستان آبزی در کف دریاها میباشد. بدن سخت پوستان و نرم تنان مثل مرجان ها و نیز پلانگتون ها دارای میزان زیاد کلسیم است. این کلسیم پس از مرگ جانواران در شرایط دما و فشار خاصی با گاز دی اکسید کربن ترکیب شده و پودر اهک مورد نظر ما بدست می آید. روش دیگر آن از طریق ترکیب کلسیم با مواد بدون کربنات است.

کاربرد پودر آهک

پودر آهک در ساختمان سازی

تقریبا در هر نوع ساخت و سازی مصرف میشود به گونه ای که میتوان پودر اهک در ساختمان سازی را عمده ترین کاربرد آن دانست. پودر اهک و خاک رس با همدیگر در کوره حرارت داده میشوند و سیمان تولید میشود و در نهایت ترکیب آن به همراه آب و ماسه منجر به بدست آمدن ملات خواهد شد. ملات برای ایجاد چسبندگی بین آجر ها و اجزاء ساختمان استفاده میگردد. همچنین به عنوان فیلر در بتن و آسفالت نیز کاربر دارد.

مطالعه کنید درباره‌  کمبود کلسیم و پوکی استخوان

کاربرد پودر آهک

پودر آهک در تولید پلاستیک

آهک یکی از مواد معدنی است که در محصولات پلاستیکی، لاستیک و الاستومری مورد استفاده قرار میگیرد. ویژگی قابل کنترل بودن شکل و سایزش آن را به یک فیلر عالی تولید پلاستیک و لاستیک تبدیل کرده است. فیلر ها به موادی گفته میشود که به منظور افزیش حجم پلاستیک و دیگر محصولات بدون افزایش هزنه به آن ها اضافه میشوند. آن هم به این خاطر است که از لحاظ شیمیایی ماده واکنش دهنده ای نیست در نتیجه برای این کار بسیار مناسب خواهد بود.

پودر آهک در خنثی سازی

پودر اهک را میتوان برای حذف آلودگی ها و ناخالصی های موجود در آب آشامیدنی یا فاضلاب به آنها افزود. به دلیل اینکه به طور کلی از کربنات کلسیم به وجود آمده است به عنوان یک ترکیب قلیایی شناخته میشود و میتواند اسیدیته موجود در فاضلاب صنعتی را خنثی کند. همچنین در بخش کشاورزی برای کاهش اسیدیته خاک هم مصرف میشود.

صنعت فولاد و ذوب آهن

پودر اهک یکی از مهم ترین مواد در صنعت تولید فولاد است به این دلیل که با استفاده از آن میتوان به راحتی درصد بالایی از ناخالصی های نامطلوب در ترکیب آهن مذاب را جدا کرده و آن را به صورت اسلگ یا سرباره جداسازی نمود. از آهک در کوره های مختلف ذوب آهن (بخصوص کوره های پایه اکسیژنی) استفاده میشود.

کارخانه آهک و پودر سنگ کاسپین با داشتن معادن کلسیم و تجهیزات سنگ کوبی مدرن بزرگترین تولید کننده انواع آهک از جمله پودر آهک در دانه‌های پودری و میکرونیزه است. محصولات تولیدی ما برای استفاده در تمامی صنایع از جمله ساختمانی، تصفیه آب، تولید محصولات شیمیایی، کاغذ، پلاستیک و پلیمر، لاستیک، رنگ و رزین و … مناسب بوده و قیمت رقابتی و استثنائی دارد. به منظور اخذ اطلاعات بیشتر و یا خرید آهک با ما در تماس حاصل نمایید.

مطالعه کنید درباره‌  تامین کلسیم در خوراک دام و گاو های شیری

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 3 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استعلام سریع قیمت کلیک کنید