شاخص کلسیم

2.7
(3)

تامین کلسیم در جیره طیور

در این مقاله به این موضوع میپردازیم که به چه روش هایی میتوان کلسیم مورد نیاز جیره یا تغذیه طیور و مرغ های تخم گذار را تامین کرد. همان طور که میدانید کلسیم یکی از مواد معدنی اصلی تشکیل دهنده استخوان در بدن موجودات است. به همین ترتیب لازمه استخوان بندی و تولید تخم‌مرغ های مرغ هم کلسیم میباشد. پس تامین کلسیم در جیره طیور امری حیاتی در پرورش آنها است. که با قیمت مناسب و روش های اصولی میتوانید این نیاز طیور را بر آورده کنید. طبیعتا نیاز به این ماده معدنی یعنی کربنات کلسیم در طیور در دوران تخم گذاری هم بیشتر از هر زمان دیگری میشود. چرا؟ چون بیش تر از ۹۵ درصد مواد تشکیل دهنده پوسته تخم مرغ از آهک یا کربنات کلسیم (caco3) تشکیل شده است.

کلسیم برای مرغ

اخیرا مطالعات زیادی در رابطه با مرغ‌های تخم‌گذار برای بررسی تأثیر کلسیم بر آن ها انجام شده است. در یکی از این آزمایشات، مقادیر مختلف کربنات کلسیم آسیاب شده را به عنوان مکمل وارد رژیم غذایی طیورکردند و کیفیت پوسته در زمانی که دما بالاتر از 30 درجه سانتی‌گراد بود بررسی شد.

در عین حال، ارزیابی اثرات سطوح مختلف کلسیم در رژیم غذایی یا مکمل‌ها انجام شد. در نتیجه تحقیقات مشخص شد استفاده از کربنات کلسیم (به شکل گرانول های مکمل) منجر به افزایش مقادیر نیتروژن و قابلیت هضم چربی و فیبر خام میشود. (لینک مقاله علمی)

که اگر در این دوران به صورت مناسب نیاز آن ها تامین نشود ممکن است گاهی اوقات عوارضی برای آن ها پیش بیاید. حال ممکن است برایتان سوالی پیش‌ بیاید که چگونه میتوان این نیاز را برای دام و طیور تامین کرد و منابع کلسیم طیور چه چیز هایی هستند؟

منابع کلسیم مرغ و طیور

منبع کلسیم در مورد مرغ تخم‌گذار مهم است. پوسته را میتوان از کلسیمی که از رژیم غذایی و همچنین از استخوان های مرغ تخمگذار تهیه‌ میشود، تهیه کرد. به همین دلیل است که تغذیه مناسب برای مرحله زندگی مناسب مهم است. از علائم کمبود کلسیم در مرغی که به اندازه کافی ذخایر کلسیم در بدنش ندارد، این است که ممکن است قبل از اینکه تماماً تولید تخم را متوقف کند، تخم زیادی نگذارد.

مطالعه کنید درباره‌  کربنات کلسیم چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در پرورش مرغ و خروس به طور طبیعی و بومی، این پرنده ها در طبیعت و محیط آزادانه گردش میکنند و علاوه بر جیره غذایی که هر روز در اختیارشان قرار میگیرد، مواد غذایی کافی و مورد نیاز خود را از چراگاه ها به دست می‌آورند.

و اما در مورد مرغ هایی که در محیط های بسته و شرایط تحت کنترل پرورش داده میشوند، خوراک رایج پرنده نمیتواند نیاز ویتامینی و مواد معدنی آن ها را تامین کند. همچنین توجه داشته باشید که در این سیستم از نگهداری مرغ ها تعداد مرغ های نگهداری شده بالا میباشد و استفاده از مکمل های غذایی و داروی کلسیم طور برای تامین مواد مورد نیاز مرغ ها امری ضروری است. یکی از مکمل هایی که برای تأمین کلسیم، فسفر و ویتامین D3 در مرغان تخم گذار میتوان استفاده کرد مکمل کالفوس دی میباشد.

منابع کلسیم طیور

5 راه برای تامین کلسیم در جیره طیور و مرغ تخمگذار

خوب است که صاحبان طیور، یادگیری منابع کلسیم را در اولویت قرار دهند. در زیر یک راهنمای ضروری در مورد آنچه باید در رژیم غذایی پرنده خود برای زندگی سالم‌تر بگنجانید آمده است. برخی از بهترین منابع کلسیم عبارتند از:

1. پوسته صدف خرد شده

پوسته صدف خرد شده یکی از بهترین منابع کلسیم برای پرندگان است. زیرا حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی است که برای سلامت پرنده شما ضروری است. برای مصرف راحت تر جوجه ها و افزایش جذب مواد معدنی در بدن آن ها، پوسته ها باید له شوند. این محصول آماده را هم به صورت آنلاین میتوانید به راحتی خریداری کنید. به یاد داشته باشید که ممکن است نیاز داشته باشید که مقادیر زیادی پوسته صدف برای مرغ خود بخرید تا از فواید فراوان مربوط به آن بهره مند شوید.

2. سنگ آهک خرد شده

یکی دیگر از منابع عالی کلسیم برای مرغ شما سنگ آهک خرد شده است که به عنوان شن مرغ نیز استفاده میشود. سنگ آهک حاوی سطح بالایی از مواد معدنی است و اغلب در تهیه غذا های انسانی و خوراک دام استفاده میشود. زیرا ثابت شده است که برای انسان بسیار سالم است. علاوه بر این، سنگ آهک نسبتاً ارزان‌تر از سایر منابع کلسیم است. تنها نقطه ضعف آن این است که مقداری باقیمانده در منقار مرغ شما باقی بماند. بنابراین، ممکن است مجبور شوید به بررسی و حذف آنها ادامه دهید تا امکان تغذیه مناسب و رشد مورد انتظار فراهم شود.

مطالعه کنید درباره‌  سنگ آهک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

 3. پوسته تخم مرغ استفاده شده

پوسته تخم مرغ یک جایگزین عالی برای کلسیم در رژیم غذایی مرغ است. اگر از طرفداران خوردن هر روز صبح تخم مرغ هستید، پوسته آن را دور نریزید، بلکه آن را به مرغ خود بدهید. علاوه بر این، احتمال زیادی وجود دارد که جوجه ها نتوانند پوسته تخم مرغ را بشکنند. بنابراین، برای کمک به جذب، ممکن است مجبور شوید آن را در قطعات کوچک خرد کنید. علاوه بر این، به آنها پوسته تخم مرغ تازه بدهید زیرا به مرور زمان محتوای کلسیم خود را از دست میدهند.

تامین کلسیم مرغ تخمگذار و سایر طیور

4. محصولات لبنی

اکثر صاحبان مرغ از تغذیه مرغ خود با محصولات حیوانی اجتناب میکنند. متأسفانه آنها شانس تامین منبع کلسیم قابل توجهی برای پرندگان را از دست میدهند. در صورت امکان، به پرندگان خود یک منبع محصولات لبنی تازه بدهید تا سلامت پرنده شما به میزان قابل توجهی بهبود یابد. بهترین کار استفاده از لبنیات کم چرب برای جلوگیری از افزایش وزن و مشکلات مربوط به سلامتی است. توجه داشته باشید که آب مرغ یا گوشت گاو تهیه شده از استخوان نیز منبع مفیدی از کلسیم برای پرندگان است. مهمتر از همه، سطح محصولات حیوانی مانند شیر و پنیر را کنترل کنید زیرا میتوانند باعث افزایش وزن نامطلوب و فشار غیرضروری به استخوان ها شوند.

5. ضایعات سبزیجات

اکثر صاحبان مرغ استفاده از ضایعات سبزیجات را به عنوان منبع کلسیم برای جوجه های خود در نظر نمیگیرند. این دور از واقعیت است زیرا خراش های سبزیجات یک راه سالم برای اطمینان از دریافت محتوای مناسب کلسیم در پرندگان شما است. علاوه بر این، آنها همچنین طیف گسترده ای از مواد مغذی، ویتامین ها و فیبر ضروری برای سلامتی را در اختیار مرغ قرار میدهند. شاید تعجب کنید که کدام سبزیجات دارای کلسیم بالایی هستند. خوب، بهترین انتخاب شما این است که به آنها سبزیجات برگدار مانند برگ کلم بروکلی، برگ خیار تازه و برگ کلم بدهید زیرا حاوی کلسیم بیشتری نسبت به سایر سبزیجات هستند. منابع دیگر عبارتند از کلم پیچ، کدو حلوایی و سبزی شلغم.

مطالعه کنید درباره‌  تولید کاغذ با استفاده از کربنات کلسیم

6. قرص و شربت کلسیم مخصوص طیور

از ترکیبات کلسیم میتوان برای درمان کاهش کلسیم خون (هایپوکلسمی) و نیز به عنوان مکمل کلسیم استفاده کرد. در اینجا به معرفی داروی کلسیم گلوکونات و کلسیم دی سدیم ادتات در طیور میپردازیم.

داروی کلسیم گلوکونات را میتوان در پرندگان به صورت خوراکی مصرف کرد. بهتر است گلوبيونات کلسیم برای افزایش جذب کلسیم قبل از غذا مصرف شود.  تجویز اولیه دارو معمولاً از راه عمومی بوده و برای درمان های طولانی مدت از مکمل های خوراکی استفاده میشود.

تامین کلسیم مرغ تخمگذار و سایر طیور

علائم کمبود کلسیم در طیور

1. کاهش تولید تخم مرغ یک مرغ

 پوسته تخم مرغ نازک و کیفیت پوسته تخم مرغی که تولید میکنند به کلسیم دریافتی آنها بستگی دارد. پوسته تخم مرغ نازک یا ضعیف میتواند منجر به شکستگی و از دست دادن تولید شود. کلسیم برای تشکیل تخم مرغ ضروری است زیرا استخوان مدولاری یک استخوان بافته شده است که به عنوان منبع ناپایدار کلسیم برای تشکیل پوسته تخم مرغ عمل میکند. کلسیم خون پایین برای پولک‌های در حال رشد، کمبود کلسیم می‌تواند منجر به افزایش فعالیت عمومی و نوک زدن محیطی شود. افزایش نوک زدن میتواند یک مشکل رفاهی مهم و همچنین پیامدهای اقتصادی باشد.

2. پوکی استخوان

ناهنجاری های استخوانی کمبود کلسیم یا فسفر منجر به فقدان کلسیفیکاسیون طبیعی اسکلتی میشود. راشیتیسم در پرندگان در حال رشد دیده میشود. در حالی که کمبود کلسیم در مرغ های تخمگذار باعث کاهش کیفیت پوسته و پوکی استخوان میشود.

این کاهش ساختار استخوانی باعث اختلالی میشود که معمولاً به آن «خستگی لایه قفس» میگویند. هنگامیکه کلسیم از استخوان برای غلبه بر کمبود رژیم غذایی بسیج میشود، استخوان قشر مغز فرسایش می‌یابد و قادر به تحمل وزن مرغ نیست. راشیتیسم اغلب با کمبود کلسیم همراه است. این وضعیت به احتمال زیاد در شرایط کمبود ویتامین D ایجاد میشود.

پوکی استخوان از حذف کلسیم از استخوان برای رفع نیازهای دیگر ناشی میشود و این امر باعث ایجاد استخوان های متخلخل و شکننده میشود. برخی از پرندگان در طول دوره تخمگذاری مقادیر زیادی کلسیم را از اسکلت خود بسیج میکنند و ممکن است استخوان ها به حدی غیرمعدنی شوند که پرندگان نتوانند بایستند و فلج به نظر برسند.

استخوان جناغ و دنده اغلب تغییر شکل میدهند و تمام استخوان ها به راحتی شکسته میشوند. استخوان های ضعیف و شکستگی استخوان استخوان ها به عنوان یک ذخیره موقت از کلسیم موجود عمل میکنند که نمیتوانند بیش از 2000 میلی گرم کلسیم را تامین کنند. کشیدن بیش از آن به یکپارچگی ساختاری استخوان ها آسیب میرساند و باعث مشکلات پا میشود.

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 2.7 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استعلام سریع قیمت کلیک کنید