پودر کربنات کلسیم درصنایع غذایی چه کاربردی دارد؟


0
(0)

کاربرد کربنات کلسیم در صنایع غذایی

کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای سلامت انسان است. این ماده معدنی در بدن ما به طور فراوان یافت میشود. بدن یک فرد معمولی حاوی حدود ۱ کیلوگرم کلسیم است. کربنات کلسیم در صنایع غذایی کاربرد های زیادی دارد و به طور عمده از طریق روده کوچک جذب بدن میشود.

در کل استفاده های زیادی از پودر کلسیم وجود دارد. کلسیم در اشکال مختلف مانند سیترات کلسیم، کربنات کلسیم و فسفات کلسیم یافت میشود.

پودر کربنات کلسیم در صنایع غذایی

به عنوان یک افزودنی غذایی در بسیاری از کالا های تجاری استفاده میشود. تقریبا میتوان گفت در انواع غذاها و میوه های خشک شده به ساردین های کنسرو شده و همچنین در غذاهای یخ زده، غلات، نوشیدنی‌های معطر و گوشت و محصولات ماهی فرآوری شده یافت میشود. بسیاری از غذاها (به ویژه شیر سویا و محصولات سویا) غنی از کلسیم هستند. پودر کربنات کلسیم اغلب به عنوان منبع کلسیم مورد استفاده قرار میگیرد.

همچنین کربنات کلسیم در صنایع غذایی میتواند به عنوان یک تثبیت کننده به طور عمده در محصولات لبنی استفاده شود.
از لحاظ فیزیکی هم باید بگوییم که کربنات کلسیم دارای رنگ آمیزی پایداری است و هیچ کار خاصی برای حفظ خواص رنگ آن نیاز نیست. همچنین میتواند به عنوان یک نگهدارنده مواد غذایی و نگهدارنده رنگ در میوه های آلی و سایر مواد غذایی استفاده شود به طوری که میتوانید آن را در مخلوط کیک، سوپ های کنسرو شده و سویا به غلات غنی شده، پاستا‌های از پیش پخته شده و چاشنی ها مانند سس خردل پیداکنید.

نقش کربنات کلسیم در مواد غذایی

کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که میتواند به طور طبیعی در غذاهایی مانند لبنیات، شیر سویا یا به عنوان یک مکمل غذایی مانند کربنات کلسیم یا سیترات کلسیم یافت شود. کربنات کلسیم یک ماده معدنی طبیعی است که از سنگ آهک، سنگ مرمر یا رسوبات پوسته های دریایی حاصل میشود.

کربنات کلسیم در مواد غذایی معمولا به بسیاری از غذاها مانند غلات صبحانه آماده و گزینه های شیر مانند شیر سویا یا بادام و برخی از محصولات پخته شده اضافه میشود. انتخاب غذاهای غنی شده با
کربنات کلسیم میتواند به شما در رسیدن به نیاز روزانه خود به کلسیم کمک کند.

مطالعه کنید درباره‌  کربنات کلسیم چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کربنات کلسیم در مواد غذایی بیشتر به عنوان مواد افزودنی غذایی استفاده میشود. مانند ماده قلیایی در فرآوری مواد غذایی، مکمل‌های‌ غذایی، تنظیم کننده خمیر و عامل پخت، مواد مغذی مخمر، ماده ضد پخت، مواد افزودنی و… استفاده میشود.

کربنات کلسیم همچنین میتواند در مواد غذایی غنی شده از کلسیم، شیرینی، مواد‌ خمیر مایه، محصولات آرد، غلات، بیسکوییت، محصولات لبنی، کپسول های نرم و سایر محصولات اضافه شود.
بسیاری از مطالعات نشان داده اند که کلسیم موجود در کربنات کلسیم در مواد غذایی به راحتی توسط بدن جذب میشود. به همین دلیل استفاده از کربنات کلسیم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و افزودنی مواد غذایی خواص غذایی مورد نیاز فرمول ها را فراهم میکند.

کاربرد کربنات کلسیم در نان

غنی سازی نان با کلسیم یک استراتژی بهداشتی موثر برای بهبود ارزش غذایی آن است. از نظر عملکردی این افزودنی میتواند ظاهر و رنگ آن رابهبود بخشد. با این حال ممکن است بر طعم نان تأثیر منفی بگذارد. همچنین میتواند قابلیت گسترش خمیر را کاهش دهد و آن را نرم کند.

ممکن است مخمر از سه نوع سنگ حاوی کربنات کلسیم حفاری شده در صنعت پودر کربنات کلسیم ساخته شود. این سه نوع سنگ، سنگ
آهک، گچ و دولومیت هستند. سنگ آهک و گچ هر دو شکل کربنات کلسیم و دولومیت ترکیبی از کربنات کلسیم و منیزیم هستند.

کاربرد کربنات کلسیم در نان

که همگی آنها دارای ناخالصی هایی مانند رس هستند. اما برخی از سنگ ها بیش از ۹۷٪ خالص هستند. سنگ آهک و دیگر محصولات تولید شده از آن به طور گسترده ای در صنایع ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرند و ترکیبات اسیدی را در زمینه های مختلف خنثی میکنند.

این ماده به طور عمده به صورت گرم استفاده میشود تا اکسید کلسیم تولید شود. همچنین به عنوان کاتالیزگر درصنایع شیمیایی مقدار زیادی سنگ آهک مصرف میشود.
آب را میتوان به آهک اضافه کرد تا هیدروکسید کلسیم را تشکیل دهد. این فرآیند به عنوان ”لغزش“ شناخته میشود.
هیدروکسید کلسیم جامد به عنوان آهک یا آهک هیدراته و محلول در آب به عنوان شیر آهک شناخته شده است.
برای استفاده های خاص انتخاب مناسب ما از انواع سنگ آهک، آهک خام، آهک یا شیر آهک ساخته شده است. در بسیاری از کاربردها، آهک سریع تر از سنگ آهک واکنش نشان میدهد اما گران تر است زیرا برای تولید آن نیاز به سنگ آهک با دمای بالا است.

مطالعه کنید درباره‌  تامین کلسیم در جیره طیور

کاربرد پودرکربنات کلسیم

عمده استفاده از آهک و سنگ آهک در صنعت ساخت و ساز و ساخت سیمان است. همچنین در صنایع شیمیایی و متالورژی و کشاورزی استفاده میشود.

تولیدسالانه کربنات کلسیم

داده های تولید سالیانه کربنات کلسیم در دسترس نیست. تقریبا ۱ میلیارد تن از دو سنگ اصلی سنگ آهک و دولومیت، سالانه در ایالت متحده استخراج میشود.

با توجه به مقادیر نسبی آهک که در کشور های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد برآورد معدن کربنات کلسیم در سراسر جهان ۱۵ میلیارد تن در سال است.

تولیدسالانه کربنات کلسیم

کاربرد های کربنات کلسیم

کلسیت یا کربنات کلسیم یک ماده معدنی است که به طور طبیعی وجود دارد و قابل تغییر است. علاوه بر کاربرد کربنات کلسیم در صنایع غذایی، کاربرد صنعتی آن به خصوصیاتی مانند ترکیب، اندازه و شکل ذرات، وزن مخصوص، سختی و رنگ بستگی دارد.

  • به طور عمده تولید فولاد، شکل گیری سر باره و استفاده از آن درکوره انفجار (۶۰تالورژی) به عنوان مثال آن را با آسفالت درجاده سازی استفاده میشود. برای تثبیت خاک و در ساخت ملات و گچ با درصد خلوص ۲۵ ٪
  • برای استفاده های شیمیایی و صنعتی (به عنوان مثال برای تولید سفید کننده های مورد استفاده در تولید کاغذ برای ۱۵ ٪ آن
    تولید کربنات کلسیم رسوب، پودر استفاده شده در پوشش های کاغذ و رنگ و در پالایش شکر برای حذف ناخالصی های کلوئیدی)
  • با خاکستر سودا توسط شهرداری و صنعت، برای نرم کردن آب
    (حذف یون کلسیم و منیزیم) در بهبود فاضلاب برای حذف ذرات کلوئیدی و سولفوری زاسیون گاز دودکش. با این حال این نسبت ها در کشورهای مختلف متفاوت است
    به عنوان مثال در ایالت متحده نسبت ها عبارت اند از:
  •  تولید فولاد ۳۸ ٪ درصد استفاده
  • با خاکستر سودا در صنعت برای تسکین آب (حذف یون کلسیم و منیزیم)
  • بهبود فاضلاب برای حذف ذرات کلوئیدی و سولفوری زاسیون گاز سوز
    استفاده های شیمیایی و صنعتی) به عنوان مثال برای تولید سفید کننده ها در تولیدکاغذ، برای تولید کربنات کلسیم با درصد خلوص
  • ۲۲ ٪
    رسوب پودر استفاده شده در پوشش های کاغذ و رنگ، در پالایش شکر برای حذف ناخالصی های کلوئیدی
مطالعه کنید درباره‌  کاربرد های کربنات کلسیم در کشاورزی کدامند؟

به جرات میتوان گفت که کربنات کلسیم از مفیدترین و پر مصرف‌ترین مواد جهان برای تولیدات صنایع مختلف میباشد. این ماده به صورت های مختلف مثل کلوخه کربنات کلسیم، پودر کربنات کلسیم، کربنات کلسیم پوشش داده شده یا سنگدانه بندی شده کربنات کلسیم کاربرد دارد که در این متن سعی میکنیم مهمترین مصارف و کاربردهای پودر کربنات کلسیم را عنوان کنیم.

صنعت ذوب آهن و متالوژی

از مهمترین مصارف کربنات کلسیم در صنعت متالوژی و ذوب فلزات گوناگون نظیر آهن است. در صنعت ذوب فلزات و متالوژی کربنات کلسیم به عنوان کمک کننده در ذوب و تصفیه کننده در کوره های ذوب به کار میرود.

مصالح ساختمانی و ساخت و ساز

کربنات کلسیم برای صنعت ساخت و ساز بسیار حیاتی است. به عنوان یک ماده ساختمانی در نوع خود به عنوان مثال سنگ مرمر و هم به عنوان یک ماده تشکیل دهنده سیمان مورد استفاده قرار میگیرد. این ماده در ساخت مالت مورد استفاده در چسباندن آجرها، بلوک های بتونی، سنگ ها، ترکیبات الستیکی و کاشی ها نقش دارد. کربنات کلسیم تجزیه میشود و دی اکسید کربن و آهک را تشکیل میدهد.

ماده مهمی در ساخت فولاد، شیشه و کاغذ است. از کربنات کلسیم به دلیل خاصیت ضد اسیدی در محیط های صنعتی برای خنثی سازی شرایط اسیدی در خاک و آب استفاده میشود.

مصالح ساختمانی و ساخت و ساز

کاغذ، پلاستیک، رنگ و پوشش

کربنات کلسیم پر کاربرد ترین ماده معدنی در صنایع کاغذ، پلاستیک، رنگ و پوشش است که هم به عنوان پرکننده و هم به دلیل رنگ سفید ویژه آن به عنوان رنگ دانه پوشش است. در صنعت کاغذسازی به دلیل روشنایی بالا و ویژگی های پراکندگی نور در سراسر جهان ارزش گذاری میشود.
کربنات کلسیم به عنوان یک ماده توسعه دهنده میتواند تا ۳۰٪ وزن در رنگ را نشان دهد. همچنین از کربنات کلسیم به عنوان پرکننده در چسب ها و مواد درز گیر استفاده میشود.

کربنات کلسیم در صنایع غذایی

از کربنات کلسیم در صنایع غذایی به عنوان مکمل کلسیم موثر در رژیم غذایی، ضداسید، چسب فسفات یا ماده پایه برای قرص های دارویی استفاده میشود. همچنین در بسیاری از قفسه های فروشگاه های مواد غذایی در محصولاتی مانند بکینگ پودر، خمیر دندان، مخلوط خشک دسر، خمیر و شراب یافت میشود.

کربنات کلسیم ماده موثر آهک کشاورزی است و در خوراک دام مورد استفاده قرار میگیرد. کربنات کلسیم از طریق تصفیه آب و پسماند نیز به نفع محیط زیست است.

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استعلام سریع قیمت کلیک کنید