تولید کاغذ با استفاده از کربنات کلسیم


0
(0)

کربنات کلسیم نقش بسیار مهمی در تولید کاغذ دارد. این ماده صنعتی در کاغذسازی به عنوان پرکننده در فرآیند ساخت کاغذ قلیایی استفاده میشود. اگرچه در گذشته از CaCO به جای کربنات کلسیم استفاده میشد، اما امروزه کربنات کلسیم بر سایر پرکننده های این صنعت برتری دارد. دلیل اصلی ترجیح کربنات کلسیم تقاضا برای کاغذ سبک تر و حجیم تر است. استفاده از پودر کربنات کلسیم میکرونیزه در فرآیند تولید کاغذ قلیایی مزایای قابل توجهی دارد. اما استفاده از پرکننده اسید کربنات کلسیم و کاغذهای حاوی چوب مناسب نیست. از آنجایی که کربنات کلسیم یک ماده قلیایی است. از این رو، CaCO با کاغذهای اسیدی واکنش میدهد.

نقش کربنات کلسیم در کاغذسازی

پودر کربنات کلسیم یک ماده معدنی سفید روشن با فرمول شیمیایی 3 ماده معدنی است و در ساخت خمیر کاغذ به عنوان پرکننده و به عنوان رنگدانه پوشش استفاده میشود. استفاده از این ماده معدنی باعث افزایش طول عمر کاغذ نیز میشود. پودر کربنات کلسیم یکی از بهترین روشن کننده های رنگ در مقایسه با سایر مواد معدنی است. کاغذهای ساخته شده با کربنات کلسیم را کاغذ سنگ یا کاغذ معدنی نیز می نامند.

مطلب پیشنهادی : قیمت کربنات کلسیم

کربنات کلسیم برای کاغذ سازی

پودر کربنات کلسیم معمولا در طبیعت به سه شکل طبیعی مانند سنگ آهک، گچ و مرمر وجود دارد. این ماده معدنی به طور طبیعی بین واکنش های نمک کلسیم و دی اکسید کربن تشکیل میشود. این روند از گذشته تا به امروز در اقیانوس ها ادامه دارد. دو نوع کربنات کلسیم استفاده میشود:

  • کربنات کلسیم زمینی (GCC): کربنات کلسیم زمینی دارای درخشندگی و خلوص بالایی است. این ماده از آسیاب سنگ آهک یا سنگ مرمر به دست می آید. به طور کلی، شکل ذرات کربنات کلسیم زمین به شکل الماس است. این پرکننده در فرآیند تولید کاغذ قلیایی بدون چوب استفاده میشود. مزایای کربنات کلسیم آسیاب شده (GCC) ارزان تر و روشن تر است. اما GCC به دلیل شکل ذرات لوزی شکل، سطح متخلخل روی ورق کاغذ ایجاد میکند. GCC آبگریز است بنابراین آب را سریعتر آزاد میکند. استفاده از این نوع کربنات کلسیم قابلیت چاپ کاغذ را بهبود میبخشد. مهمترین عیب استفاده از کربنات کلسیم آسیاب شده (GCC) شکل ناهموار ذرات آن است که باعث کوتاه شدن عمر دستگاه های کاغذ سازی میشود.
  • کربنات کلسیم رسوبی (PCC): کربنات کلسیم رسوبی به شکل CaCO3 از طریق واکنش های شیمیایی تشکیل میشود. به این فرآیند کربنیزاسیون گفته میشود. PCC ضعف GCC را بهبود میبخشد و براقیت بهتری به کاغذ میدهد. زیرا ساختار PCC با ساختار GCC متفاوت است. ساختار کریستالی PCC سوزنی، لوزی (مکعبی) و منشوری است. کربنات کلسیم رسوبی (PCC) برخلاف کربنات کلسیم آسیاب شده، سرعت و بهره وری ماشین کاغذ را افزایش میدهد. PCC کمتر از GCC ساینده است. اما ورق های کاغذی حاوی PCC مقاومت کمتری نسبت به ورق های کاغذی حاوی GCC دارند.
مطالعه کنید درباره‌  کربنات کلسیم چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مطلب پیشنهادی : خرید و قیمت کربنات کلسیم صنعتی

دلیل استفاده از کربنات کلسیم در کاغذسازی

استفاده از این ماده معدنی از محیط زیست و کره زمین محافظت میکند: ماده معدنی کربنات کلسیم در تولید کاغذ مانند چوب درختان مخروطی در تولید کاغذ خمیر نقش دارد. در واقع کربنات کلسیم ماده ای است که جایگزین چوب در کاغذسازی شده است. بنابراین استفاده از کربنات کلسیم در صنعت کاغذسازی از قطع درختان برای تولید کاغذ جلوگیری میکند. جلوگیری از قطع درختان نیز باعث بهبود آب و هوای سیاره و کاهش اثرات گازهای گلخانه ای میشود. بنابراین استفاده از این ماده معدنی به عنوان سفیر صلح برای طبیعت عمل میکند و از آسیب های وارده به آن می کاهد.

خرید کربنات کلسیم برای تولید کاغذ

کربنات کلسیم در تولید کاغذ کاربردهای زیادی دارد. زیرا حدود 80 درصد مواد تشکیل دهنده کاغذهای معدنی کربنات کلسیم است. بنابراین خرید کربنات کلسیم برای کاغذسازی را میتوان یکی از مهم ترین دغدغه های کارخانه های کاغذسازی دانست. کارخانه های کاغذسازی باید در خرید دقت و توجه زیادی داشته باشند. اگر شما بدنبال خرید کربنات کلسیم با کیفیت هستید میتوانید به فروشگاه کارخانه کربنات کلسیم کاسپین مراجعه کنید.

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استعلام سریع قیمت کلیک کنید