0
(0)

سنگ آهک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

 ما در این مقاله سعی داریم درمورد سنگ آهک و نحوه تشکیل آن و همچنین خواص آن و کاربرد های آن در صنعت بپردازیم. آهک از دسته سنگ‌های رسوبی با منشا بیولوژییک است. منشا آن به دوران رسوب مواد در اعصار پیشین زمین بازمیگردد. میل شدید آهک برای ترکیب با فلزات، مشکلاتی در مسیر کاربرد آن در مجاورت فلزات پدید می‌آورد. اما در صنعت ساخت‌و‌ساز، کاربردهای مفید فراوانی دارد. دانستنی‌های زیادی در مورد این سنگ رسوبی، معدن سنگ آهک و مصارف آن وجود دارد

سنگ آهک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟سنگ آهک از چه چیزی تشکیل شده است؟

سنگ آهک یک ماده معدنی خام است که به دلیل فرمول شیمیایی آن را کربنات‌کلسیم می‌نامند. این ماده با دیگر مواد‌معدنی نظیر آهن و منیزیم ترکیب می‌شود و حدودا 50 درصد آن را کربنات کلسیم تشکیل میدهد ولی این مواد وارد فرمول آهک نمی‌شود و می‌توان با روش هایی آن ها را حذف نمود. از این ماده می‌توان سنگ، پودر‌سنگ و انواع مختلف آهک را تولید نمود.

فرمول شیمیایی سنگ آهک : CaCO3

ساختار ملکولی فرمول شیمیایی نوع اهک
CaCO3 کربنات کلسیم سنگ آهک
CaO اکسید کلسیم آهک زنده
Ca(OH)2 هیدروکسید کلسیم آهک هیدراته

نحوه تشکیل سنگ آهک

در محیط دریایی

بیشتر سنگ آهک ها در آب های کم عمق، آرام و گرم دریایی شکل می گیرند. این نوع محیط جایی است که ارگانیسم هایی که قادر به تشکیل پوسته کربنات کلسیم و اسکلت هستند به راحتی می توانند مواد مورد نیاز را از آب اقیانوس استخراج کنند.

هنگامی که این حیوانات می میرند، پوسته و بقایای اسکلت آنها به عنوان رسوبی جمع می شود که ممکن است در سنگ آهک سنگینه شود. محصولات زباله آنها همچنین می تواند به توده رسوب کمک کند. سنگ آهک های ایجاد شده از این نوع رسوب ها، سنگ های رسوبی بیولوژیکی هستند. منشأ بیولوژیکی آنها غالباً با وجود فسیل ها در سنگ آشکار می‌شود.

برخی از سنگ آهک ها می توانند با بارندگی مستقیم کربنات کلسیم از آب دریایی یا آب شیرین تشکیل شوند. سنگ آهکهای تشکیل شده از این روش سنگهای رسوبی شیمیایی هستند. تصور می شود آنها نسبت به سنگ آهک های بیولوژیکی بسیار فراوان هستند.

مطالعه کنید درباره‌  نام دیگر کلسیم کربنات چیست؟

در محیط تبخیری

سنگ آهک همچنین می‌تواند بر اثر تبخیر تشکیل شود. این شیوه‌ی تشکیل، بسیار مشابه رسوبات آهکی درون کتری است؛ همواره مقادیری از کربنات کلسیم در آب‌های شیرین وجود دارد؛ با تبخیر آب، رسوبات برجای می‌مانند و سنگ آهک را تشکیل می‌دهند.

استالاکتیت‌ها، استالاگمیت‌ها و سایر تشکیلات درون غارها، مثال‌هایی از تشکیل سنگ آهک تبخیری در طبیعت هستند. قطره‌های آب که از میان شکستگی‌های سقف غارها چکه می‌کنند، به مرور زمان به صورت قطعات آهکی ظاهر می‌شوند.

سنگ آهکی که در این سازه‌های آهکی سقف و کف غارها شکل می‌گیرد، تراورتن نام دارد که یک سنگ رسوبی شیمیایی است. سنگ معروف به توفا نیز نوعی سنگ آهک است که در اثر تبخیر از چشمه‌های آب گرم، ساحل دریاچه و یا دیگر مناطق مشابه شکل می‌گیرد.

آهک مرده یا آب آهک چیست و چگونه تولید می شود؟

اگر بر روی آهک زنده ، آب بریزیم ، طی انجام یک واکنش شیمیایی ، گرمای زیادی آزاد می شود. در اینصورت آهک با جذب یون هیدروکسید ، متورم گردیده و به شکل پودر سفید رنگ و بی اثری در می آید که آن را به اصطلاح آهک هیدراته یا آهک مرده می نامند که اصطلاحا شکفته شدن آهک نامیده می گردد.

اگر این روند را ادامه داده و به هیدروکسید کلسیم آب اضافه نمایید، ماده ای شیری رنگ به نام آب آهک یا شیره آهک ایجاد می شود. در صورت صاف کردن آن، کاربرد های متنوعی نظیر استفاده در تولید مربا و مواد‌غذایی، آمونیاک، کاستیک سودا، پرکلرین و … دارد.

آهک مرده یا آب آهک چیست و چگونه تولید می شود؟شباهت و تفاوت آهک زنده و مرده چیست ؟

آهک زنده و مرده دو نوع اصلی آهک فراوری شده هستند که در طبیعت وجود ندارند آهک موجود در پوسته زمین از تجمع ترکیبات کلسیمی طی هزاران سال تشکیل شده است و دارای فرمول شیمیایی کربنات کلسیم است. این ماده بسیار فراوان بوده و از دوران باستان کاربرد زیادی در ساختمان سازی داشته است. بشر با کشف روش فرآوری آهک موفق به تولید انواع دیگری از آن شد که مصارف بیشتری در زندگی صنعتی دارد. با فراوری آهک به صورت آهک زنده و آهک مرده زمینه های مصرف آن گسترش یافته و کمک های زیادی به تولید محصولات مختلف می نماید.

آهک زنده و آهک مرده شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارند. برای مثال هر دو ماده حاوی یون کلسیم هستند. همچنین موارد کاربرد مشترکی دربخش های ساختمانی خدماتی و تولید محصولات مصرفی و شیمیایی دارند. اما تفاوت این دو ماده در ساختار شیمیایی و واکنش پذیری آن است. وجه نامگذاری آنها هم به دلیل واکنش پذیری شیمیایی می‌باشد. آهک زنده میل ترکیبی شدیدی با آب داشته و در نتیجه با تولید حرارت زیادی واکنش می دهد به همین دلیل آن را آهک زنده یا فعال می‌نامند. در مقابل آهک مرده با آب واکنش خاصی ایجاد نکرده و حتی در آب حل نمی شود به همین علت آن را آهک مرده نامیده اند.

خواص و مضرات آهک خوراکی

آهک خوراکی نوعی ماده شیمیایی به نام آهک هیدراته یا هیدروکسید کلسیم است. این ماده دارای خاصیت قلیایی بوده و ویژگی های خاصی را در مواد خوراکی ایجاد می کند از جمله این که می تواند سبب نگهداری پروتئین و مواد مغذی آن در زمان پخت شود. همچنین شکل فیزیکی و زیبایی ظاهری میوه ها و مواد استفاده شده برای پخت مربا را حفظ می کند. از فواید آهک خوراکی بیشتر در پخت مربا بالنگ، مربا کدو حلوایی، مربای انجیر و همچنین تهیه برخی ترشی‌ها و خیارشور استفاده میکنیم.

مطالعه کنید درباره‌  کمبود کلسیم و پوکی استخوان

خواص و مضرات آهک خوراکی

آشنایی با مصارف و کاربرد های پودر سنگ آهک در صنعت

بیشترین کاربرد آهک به‌عنوان یکی از مصالح ساختمانی برای مردم شناخته شده است. این در حالی است که آهک در صنایع دیگر مانند چینی‌سازی، صنایع غذایی و تصفیه قند، سیمان‌پزی و شیشه‌گری نیز موارد استفاده زیادی دارد. آهک در کشاورزی و به عنوان گندزدا کاربرد دارد. در صنعت جاده سازی و عمران نیز، این ماده نقش مهمی ایفا می کند. رویش بی‌رویه گیاهان در مناطقی که ریشه‌ها مانعی در مسیر ساخت و ساز جاده‌ای هستند، به یکی از مشکلات پیش روی مجریان پروژه‌ها تبدیل می‌شود. استفاده از آهک برای ممانعت از این مورد، راهی آسان و مقرون به صرفه است.

پودر سنگ آهک در تولید بسیاری از محصولاتی که روزانه با آن مواجهیم کاربرد دارد. سنگ آهک یک کانی رسوبی می باشد که از فشرده شدن مواد آلی نظیر پوسته و اسکلت موجودات دریایی طی هزاران سال به وجود آمده است. اولین عنصری که در سنگ آهک یافت می‌شود ، کربنات کلسیم است اما می تواند حاوی منیزیم، آهن و منگنز نیز باشد که بر سفیدی و سختی آن تاثیر گذار خواهند‌ بود. سنگ آهک به صورت پودر سنگ و یا سنگ های درشت، یکی از مهمترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز است اما کاربرد های آن گسترده بوده و فقط محدود به ساختمان سازی نمی‌شود.

پودر سنگ آهک در فولاد سازی

سنگ آهک در تولید محصولات فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ آهک با ناخالصی های موجود در آهن مذاب ترکیب شده و ماده لجن مانند ایجاد می کند. این لجن به راحتی از آهن جدا شده و با حذف ناخالصی ها و پودر سنگ آهک، فولاد خالصی به دست می‌آید.

پودر سنگ آهک در تولید پلاستیک

سنگ آهک دارای کاربرد فراوانی در تولید محصولات پلاستیک، لاستیک و الاستومری دارد. شکل و سایز کنترل شده و ویژه پودر سنگ آهک آن را به یک فیلر عالی تولید پلاستیک و لاستیک تبدیل کرده است. فیلر ها موادی هستند که به منظور افزیش حجم پلاستیک و دیگر محصولات بدون افزایش هزینه به آن ها اضافه می شوند. به دلیل اینکه پودر سنگ آهک ماده واکنش دهنده نیست، بنابراین برای این منظور بسیار مناسب خواهد بود.

پودر سنگ آهک در ساختمان سازی

سنگ آهک تقریبا در هر نوع ساخت و سازی مصرف میشود. پودر سنگ آهک و خاک رس با هم حرارت دیده و سیمان تولید می شود. ترکیب آن به همراه آب و ماسه سبب تولید ملات خواهد شد. ملات برای ایجاد چسبندگی بین آجر ها و اجزاء ساختمان استفاده میگردد. پودر سنگ آهک همچنین به عنوان فیلر در تولید بتن و آسفالت نیز کاربر دارد.

پودر سنگ آهک در خنثی سازی

پودر سنگ آهک را می توان برای حذف آلودگی‌ها و ناخالصی به آب آشامیدنی یا فاضلاب افزود. به دلیل اینگه سنگ آهک از کربنات کلسیم به وجود آمده است. یک ترکیب قلیایی بوده و می تواند اسیدیته موجود در فاضلاب صنعتی را خنثی کند. سنگ آهک همچنین در بخش کشاورزی برای کاهش اسیدیته خاک مصرف می‌شود.

مطالعه کنید درباره‌  پودر آهک چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع مختلف سنگ آهک

تراورتن

تراورتن نوعی سنگ آهک یا سنگ حاوی کربنات کلسیم است که در نتیجه تبخیر بارش و تشکیل استالاکتیت، استالاگمیت و گل سنگ ایجاد می شود. دقیقاً مانند سنگ آهک معمولی، از تراورتن اغلب در پروژه های بازسازی منازل به عنوان آشپزخانه، پشت پرده، روکش و غیره استفاده می‌شود.

توفا

توفا نوع دیگری از سنگ آهک است که معمولاً یافت می شود. توفا به طور معمول در مجاورت چشمه‌‎های آب گرم یا دریاچه هایی تشکیل می شود که غلظت کربنات کلسیم در آب آنها بالا است.

گچ

گچ نوعی نرم از سنگ آهک است که رنگ آن ملایم است. این ماده از بقایای اسکلتی موجودات بسیار کوچک دریایی مانند روزن داران ایجاد می شود.

کوکینا

کوکینا نوعی سنگ آهک است که غالباً در سواحل در اثر شکستگی قطعات پوسته تشکیل می‌شود.

سنگ آهک اولیتیک

سنگ آهک اولیتیک از اولیت های کربنات کلسیم تشکیل شده است که دانه های ریزی هستند که از لایه های متحدالمرکز تشکیل شده‌اند.

سنگ آهک فسیل کننده

سنگ آهک فسیل ساز توسط فسیلهای مختلف پوسته و اسکلت تشکیل شده است.

سنگ آهک لیتوگرافی

سنگ آهک Lithographic نوعی سنگ آهک بسیار متراکم و صاف است.

انواع سنگ آهک در خانه

سنگ آهک اغلب به عنوان ماده ای برای بسیاری از پروژه های بازسازی منازل استفاده می‌شود. در زیر گزینه های بسیار خوبی وجود دارد که می توانید برای میزهای آهکی، کف اتاق ها، روکش های باطری یا سایر سطوح خانه خود استفاده کنید.

سنگ آهک آتایا کرم

آتایا کرم یک سنگ قهوه ای یا مایل به قهوه ای است که دارای نشانه های قوی خاکستری است. سطح زیبا و ظاهری آن در هر خانه ای عالی به نظر می رسد.

سنگ آهک جیالو ری اله

این سنگ آهک زیبا و طلای ایتالیایی برای هر خانه ای عالی است. اگر به دنبال سنگی سبک برای گنجاندن در فضای خانه خود هستید، Giallo Reale Limestone یک انتخاب فوق العاده است.

سنگ آهک سفید اورشلیم

این سنگ زیبا در فلسطین اشغالی استخراج می شود و برای مناطق کم رفت و آمد در خانه مانند حمام بهترین است. شاید شما سنگ آهک سفید اورشلیم را برای آشپزخانه جدید خود در نظر بگیرید.

سنگ آهک خاکستری اورشلیم

سنگ آهک خاکستری اورشلیم شبیه سنگ آهک سفید اورشلیم است اما رنگ آن تیره است. این سنگ طبیعی خاکستری زیبا اغلب برای رویه های دیواره، اطراف وان و موارد دیگر استفاده می‌شود.

سنگ آهک والورده

این سنگ طبیعی باشکوه در پرتغال استخراج می شود و ماده ای مناسب برای استفاده در سازه های منازل در مناطق کم رفت و آمد مانند دستشویی است.

سنگ آهک مولیانوس

سنگ آهک Moleanos یک سنگ بژ زیبا از کشور پرتغال است. این سنگ یک انتخاب عالی برای بازسازی حمام است.سنگ کربنات کلسیم یا سنگ آهک به عنوان یکی از زیباترین سنگهای طبیعی جهان شناخته شده است. چه در خانه باشد و چه در خارج از خانه، انواع مختلفی از سنگ آهک وجود دارد که اهداف مختلفی را دنبال میکنند. این سنگ یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی است که پیدا خواهید کرد.

خرید پودر سنگ آهک از شرکت کربنات کاسپین

شرکت فرآوری معدنی آزاد کربنات کاسپین به عنوان یکی از معتبرترین تولیدکنندگان آهک کشور در بخش تولید آهک محصولاتی برجسته را در اختیار صاحبان صنایع تولیدی و صنعتی، صنایع ساختمانی، پرورش دام و طیور، تصفیه آب و فاضلاب، کارخانجات ذوب آهن و…قرار می‌دهد. برای خرید پودر سنگ آهک با واحد فروش تماس بگیرید.

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استعلام سریع قیمت کلیک کنید