کاربرد های کربنات کلسیم در کشاورزی کدامند؟


5
(1)

در واقع کربنات کلسیم با فرمول شیمیایی CaCO3 یکی از انواع سنگ های رسوبی است که خوشبختانه به صورت فراوان در سطح زمین یافت میشود و البته باید توجه کنید که یک نوع واحد ندارد و نوع آن هم در قیمت کربنات کلسیم تاثیر گذار است. پس در نتیجه میتواند کاربرد های گسترده هم در صنایع و هم در کشاورزی داشته باشد. اما ما در این مقاله قصد داریم تا به طور اختصاصی به این موضوع که کاربرد های کربنات کلسیم در کشاورزی کدامند؟ بپردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

کاربرد های کربنات کلسیم در کشاورزی کدامند؟

کاربرد های کربنات کلسیم در کشاورزی

آهک کشاورزی یکی از مهمترین مواد معدنی است که در کشاورزی کاربرد های بسیار و منحصر به فردی دارد. از جمله مزایای استفاده از این ماده در کشاورزی این است که این ماده تاثیر بسیاری بر به حداکثر رساندن و افزایش عملکرد محصول دارد و دلیل آن هم این است که این ماده باعث محدود شدن اثرات منفی اسیدیته بالایی که در خاک موجود است میشود و استفاده از سایر کود های پر هزینه با قیمت بالا را به حداقل میرساند.

در سال های اخیر تحقیقاتی تخصصی بر روی بهترین محدوده ph برای محصولات کشاورزی گوناگون انجام شده است که نتایج آنها نشان میدهد تاثیرات کربنات کلسیم کشاورزی کمک بسیاری به حفظ این محدوده از ph خاک میکند.همچنین به طور عمده از کربنات کلسیم معدنی در کشاورزی برای خنثی کردن خاک های اسیدی و به عنوان یک کمپوست اضافه و تقویت کننده خاک به کار برده میشود. در حقیقت میتوانیم از آهک به عنوان منبعی مهم از کلسیم برای گیاهان و محصولات کشاورزی خود استفاده کنیم که مصرف آن بدون شک باعث رشد قوی و در نهایت بهبود کیفیت میوه و برگ میشود.

مطالعه کنید درباره‌  کربنات کلسیم چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

آهک و کربنات کلسیم باغ برای استفاده در لکه های سبزیجات و مرز های گل و همچنین در پایه درختان، درختچه ها، پرچین و گل رز ایده بسیار کار آمد است. همچنین میتوان از این محصول برای بهبود رشد چمن و رنگ چمن در چمنزارها استفاده کرد. کربنات کلسیم در رشد قارچ هم مورد استفاده قرار میگیرد که در بیشتر مواقع به لباس پانسمان اضافه شده برای کمپوست تخم ریزی که قارچ ها در نهایت شکل میگیرند اضافه میشود.

در صورت عدم اقدام به ترمیم تعادل خاک ها با استفاده از محصولات کربنات کلسیم، آهک خاک ها کاهش خواهد یافت. همین موضوع هم در نهایت باعث افزایش طبیعی اسیدیته، دفع آفات گیاهی و در بسیاری موارد کاهش یافتن باروری خاک میشود. آهک منبع مهمی از کلسیم برای گیاهان است و رشد قوی را برای محصولات کشاورزی ما تضمین میکند و در نتیجه باعث بهبود یافتن کیفیت میوه و برگ ها میشود.

کود کربنات کلسیم

کود کربنات کلسیم یکی از انواع کودهای شیمیایی است که در حقیقت از سنگ آهک و طی قرآیند های خاصی بدست می آید و بطور گسترده برای خنثی کردن اسیدیته خاک و تأمین کلسیم (Ca) برای تغذیه گیاهانمورد استفاده قرار میگیرد. کود کربنات کلسیم به محصولات متنوع و بسیاری اشاره دارد ولی برای مصارف کشاورزی بیشتر به عنوان سنگ آهک استفاده میشود.

کلسیم در بسیاری از مواد معدنی که در خاک هستند یافت میشود اما از جمله ویژگی های این ماده این است که نامحلول است. در واقع بسیاری از خاک ها دارای مقادیر بسیار زیادی از کلسیم نامحلول در آب نظیر کربنات کلسیم هستند. اما جالب است که محصولات زراعی که در این خاک ها رشد میکنند بیشتر کمبود کلسیم را نشان میدهند.

مطالعه کنید درباره‌  درمان کمبود کلسیم در پرندگان مختلف

علاوه بر این، مقادیر زیادی از سایر کاتیون ها مانند منیزیم، آمونیوم، آهن، آلومینیوم و به ویژه پتاسیم باعث کاهش یافتن جذب کلسیم در برخی از محصولات زراعی میشود. یک اشتباه رایج هم در استفاده از کربنات کلسیم کشاورزی این است که اگر pH خاک بالا باشد کلسیم کافی در آن موجود است ولی این مسئله همیشه و در همه شرایط درست نیست.

روش تولید کربنات کلسیم

برای شرح روش تولید کربنات کلسیم باید بگوییم که سنگ آهک یک سنگ رسوبی متداول است که بطور گسترده ای در رسوبات زمین شناسی یافت میشود. در گذشته این ترکیب عمدتا به عنوان یکی از مصالح ساختمانی، ماده سیمانی و در کشاورزی هم برای بهبود خاک های اسیدی مورد استفاده قرار گرفته است. آهک کشاورزی به طور گسترده ای به عنوان هر ماده حاوی کلسیم یا منیزیم تعریف میشود که قادر به خنثی سازی اسیدیته خاک است. بسیاری از مواد را هم میتوان به عنوان آهک کشاورزی طبقه بندی کرد.

برای تولید کربنات پتاسیم، سنگ آهک از معادن استخراج میشود که نیاز به خرد کردن مکانیکی دارد. اندازه ذرات آهک هم بدون شک در تعیین کردن میزان واکنش سریع آن با اسیدیته خاک مهم است. سنگ آهک با اندازه ذرات کوچکتر به دلیل سطح بزرگتر در معرض واکنش شیمیایی با سرعت بالا واکنش نشان مدهد. ذرات بزرگتر کندتر واکنش نشان میدهند اما منبع طولانی مدتی برای خنثی سازی اسید فراهم میکنند. اندازه ذرات به طور معمول بر روی برچسب محصول ظاهر میشود و شما میتوانید آن را مشاهده کنید.

همچنین سایر مواد موجود در آهک مانند خاک رس باعث کاهش خلوص کود کربنات کلسیم و از بین بردن ظرفیت خنثی سازی اسید خواهد شد. اثر آهک کشاورزی بر اساس مقایسه آن با کربنات کلسیم خالص (CaCO₃) ، مقداری که به عنوان اکی والان درصد کربنات کلسیم (CCE) بیان شده است رتبه بندی میشود. آهک کشاورزی در خاک های اسیدی نسبت به خاک های خنثی یا قلیایی محلول تر است.

مطالعه کنید درباره‌  تولید کاغذ با استفاده از کربنات کلسیم

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 5 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استعلام سریع قیمت کلیک کنید