تامین کلسیم در خوراک دام و گاو های شیری

تامین کلسیم در خوراک دام

1
(2)

تامین کلسیم در خوراک دام و گاو های شیری

شاید شما هم جزو کسانی باشد که در رابطه با میزان مصرف کربنات کلسیم در خوراک دام راه های تامین کلسیم مانند قرص کلسیم و مکمل ها و مولتی ویتامین هایی که برای این منظور وجود دارند، میزان مصرف آهک در خوراک دام و به طور کلی راجب کاربرد کربنات کلسیم در خوراک دام کنجکاو هستند باشید و یا اصلا پرورش دهنده دامی هستید که بخواهد برای بالا بردن کیفیت محصول دامی خود درباره الزاماتی که باید در جیره غذایی آنها گنجانده شوند، اطلاعاتی را کسب کنید!

در هر صورت در این مقاله قصد داریم تا به طور کلی به موضوع کلسیم در رژیم غذایی دام و گاو و علائم کمبودش در آنها بپردازیم.

کلسیم خوراک دام چیست؟

در واقع کربنات کلسیم خوراک دام و طیور یا CaCO3 در اصل همان سنگ آهک است که یک منبع مناسب تامین عنصر کلسیم برای موجودات زنده به حساب می آید. یک نمونه سنگ آهک کلسیمی دارای خلوصی بین ۳۶ تا ۳۸ درصد کلسیم بوده است که باید حتما فاقد عناصر سمی، فلزات سنگین و مواد مضر برای حیوان باشد. البته نوعی کربنات کلسیم نیز وجود دارد که به آن آهک دولومیتی نیز گفته میشود و حاوی مقادیری منیزیم است و البته برای مصرف حیوانات و به خصوص طیور مناسب نیست. کربنات کلسیم، رایج ترین و ارزان ترین منبع تامین کلسیم در جیره غذایی دام و طیور است که عمدتا به شکل پودر و یا گرانول مصرف میشود.

مطالعه کنید درباره‌  کاربرد های کربنات کلسیم در کشاورزی کدامند؟

نکته حائز اهمیت بعدی این است که باید به کیفیت کربنات کلسیم دام خود دقت کرده و آن را از تولیدی های معتبر تهیه کنید.

کلسیم خوراک دام چیست؟

به طور کلی یک رژیم غذایی مناسب برای دام یا گاو های شیری، رژیمی است که مواد معدنی متنوعی را در جیره غذایی حیوان گنجانده باشد. از میان این مواد معدنی، کلسیم را میتوان به عنوان یکی از فاکتور های اساسی و تاثیر‌گذار بر سلامت و رشد دام به حساب آورد. دلیل آن هم بسیار واضح است. همه ما میدانیم که ماده اصلی و اساسی سازنده استخوان ها در بدن کلسیم است!

در اینجا لازم است تا پرورش دهنده دام، میزان مناسب و استانداردی را از کربنات کلسیم و یا سنگ آهک که دارای خلوص بالا با سطوح کم ترکیبات نامحلول در اسید است را به عنوان یک عنصر خوراکی ضروری برای دام از جمله گاو، شتر و به خصوص گوسفند را در وعده های غذایی روزانه آن ها قرار دهد.

در نهایت در دسترس بودن این ماده معدنی در جیره غذای طیور منجر به این خواهد شد تا حیوانات یک سیستم استخوانی با کیفیت همراه با رشد مناسب داشته باشد. از دیگر مزایای افزودن این ماده معدنی به خوراک دام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  استخوان بندی قوی تر و شیر بیشتر 
  •  افزایش مقاومت آنها در برابر بیماری
  •  هضم آسان غذا برای آنها

اما اگر پرورش دهنده دام و طیور نتواند این ماده معدنی و مهم یعنی کربنات کلسیم را به میزان استاندارد برای آن ها تهیه کند، نرخ رشد گوساله ها کاهش پیدا کرده و شاهد بیماری هایی مانند نرمی استخوان، ضعف اسکلت و شکستگی های متعدد استخوانی در آنها خواهیم بود. باید بگوییم که متابولیسم کلسیم در گوساله ها یکی از مهم ترین فاکتور های پرورش دام به حساب می آید. کلسیم یک ماده بنیادین برای فعالیت های ماهیچه ای میباشد. تولید بیشتر شیر نیازمند مصرف بیشتر کلسیم است. مصرف کربنات کلسیم در خوراک طیور نیز موجب بهبود کیفیت تخم و افزایش ضخامت پوسته‌ آن میشود.

مطالعه کنید درباره‌  انواع پودر آهک و کاربرد آنها در صنایع مختلف

دلایل مصرف کربنات کلسیم خوراک دام

علائم کمبود کلسیم در دام و گاو

از مهم ترین علائم کمبود کربنات کلسیم در جیره روزانه دام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نازک شدن استخوان ها
  • گیجی و بی حالی
  • لرزش عضلانی در یک چهارم خلقی بدن
  • ضعف در پاها
  • در موارد شدید کمبود کلسیم منجر به شکستگی و یا نازک شدن استخوان ها میشود.
  • باعث بیماری هایپوکلسیمی در گوساله تازه متولد شده میشود.
  • کاهش قابلیت هضم چربی

لازم است ذکر کنیم که میزان کلسیم لازم برای دام و طیور بین 7500 تا 8500 میلی گرم در مصرف روزانه آنها است.

 چگونه از کربنا ت کلسیم در جیره دام استفاده کنیم؟

کربنات کلسیم باید روزانه به جیره و خوراک روزانه گاو اضافه شود. مقدار استاندارد و دقیق اضافه کردن کربنات کلسیم در خوراک گاو به نوع دام، وزن آن و مرحله رشدش بستگی دارد. البته که بسیار بهتر است که پرورش دهندگان قبل از اضافه کردن کلسیم به خوراک دام با یک متخصص تغذیه دام مشورت کنند.

 چگونه از کربنا ت کلسیم در جیره دام استفاده کنیم؟

تهیه کربنات کلسیم دامی

کارخانه آهک کاسپین یکی از بزرگترین تولید کنندگان کربنات کلسیم و فرآورده های سنگ آهک دارای سابقه طولانی در تامین کربنات کلسیم دامی لازم در خوراک روزانه آنها با استاندارد های لازم است. که این محصول عمدتا به صورت پودر و یا میکرونیزه و تصفیه شده با رنگی سفید در بسته بندی و وزن های متفاوت به بازار عرضه میشود. برای خرید و یا اطلاعات بیشتر در این زمینه از طریق سایت با ما تماس حاصل فرمایید.

مطالعه کنید درباره‌  تامین کلسیم در جیره طیور

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 1 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استعلام سریع قیمت کلیک کنید